האם המעסיק חייב לטפל בעובש במקום העבודה?

עובש וטחב זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לעובש וטחב!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו


עובש מקיף אותנו בהרבה מאוד מקומות בהם אנחנו נמצאים, לעיתים קרובות בלי שאנחנו בכלל מודעים לכך. עצם החשיפה לעובשהאם המעסיק חייב לטפל בעובש במקום העבודה? מהווה מפגע תברואתי מהשורה הראשונה, הן כאשר הוא נסתר מן העין ועל אחת כמה וכמה כשהוא מפתח לממדי ענק ומופיע על גבי קירות, תקרות, בגדים, אוכל, מכשירי חשמל ושלל פריטים אחרים. מקומות העבודה שלנו עלולים להיות כר פורה במיוחד לעובש, כאשר השאלה המרכזית היא מי אחראי למפגע הזה ומה ניתן לעשות על מנת להתמודד איתו בהצלחה.

מדוע מקומות העבודה שלנו חשופים לעובש?

עובש וטחב עלולים להופיע כמעט בכל מקום, כאשר ההנחה היא שהסבירות להצטברות שלהם במקום עבודה היא גבוהה באופן יחסי. אחת הסיבות המרכזיות להיווצרות העובש קשורה לכך שהניקיון של מקומות עבודה רבים בישראל נופל בין הכיסאות, לעיתים תרתי משמע. העובדים עסוקים במלאכה שלשמה הם מקבלים תשלום, כך שאין להם את הזמן להשקיע שעות ארוכות מדי יום בניקיון.

פוטנציאל הלכלוך בבית העסק גבוה עקב התחלופה הגדולה של האנשים העוברים בו, וברבים מהם אין את התנאים הדי בסיסיים אשר מקטינים את הסיכויים להצטברות של עובש. חשבו למשל על מפעלים אשר האוורור שלהם לוקה בחסר, או על משרד גדול בו חדרים פנימיים רבים שאינם כוללים חלונות.

מי אחראי על טיפול בעובש במקום העבודה?

נושא העובש, למרבה הצער, לא מקבל תמיד את הכבוד הראוי לו. עדות לכך ניתן למצוא בהנחיות לגבי מקומות העבודה שמספק המוסד לבטיחות וגהות. מוסד זה מתייחס לתרחישים שונים שמסכנים את האדם, אולם לא בצורה ישירה לנושא של עובש במקום העבודה.

המשמעות היא שאין תקנות רלוונטיות לנושא העובש במקום העבודה, וגם לא חקיקה שמגדירה מה קורה כאשר אכן מתגלה עובש במקום העבודה. על פניו נראה שהאחריות לכך מוטלת על המעסיק, אך נכון לנקודת הזמן הנוכחית לא ידוע לנו על חוקים ותקנות שעשויים להעניש את המעסיקים שחוטאים לכך. אולי אחת הסיבות היא המודעות הנמוכה שיש בחברה הישראלית לעובש ולסכנותיו, כמו גם הקושי להוכיח בחלק מהמקרים את הקשר הישיר בין העובש לבין סיבוכים בריאותיים שונים.

בשנים האחרונות פורסמו על ידי גורמים שונים כללים שרצוי מאוד שמקום העבודה יקפיד עליהם, אם כי כאמור לא מדובר עדיין בחוקים מחייבים שענישה בצידם. החובה של המעסיק היא לספק לאוכלוסיית העובדים שלו סביבה נקייה ובריאה, כשאחד ההיבטים המרכזיים של כך הוא מקום נטול עובש. פעולות ניקיון בסיסיות יכולות להקטין את הסיכויים לעובש, אולם בחלק מהמקרים יש צורך בפעולות אקטיביות יותר על מנת לטפל במפגעים בתחילת הדרך או למנוע היווצרות עובש בעתיד.

חשוב שהמעסיקים יקחו בחשבון את סכנת העובש, על אחת כמה וכמה במקומות אשר בהם תנאים שעלולים להגדיל לעובש את הסבירות – למשל סביבה לחה שאינה מאווררת מספיק. כאשר מופיעים אצל העובדים תסמינים אשר ניתן לייחס לעובש, דוגמת כאבי ראש, עייפות כרונית או ירידה בתחושה הכללית, יש להתייחס לתלונות במלוא הרצינות ולשקול האם ייתכן שאחת הסיבות לכך היא הצטברות עובש (ראו: השפעות עובש על בריאות). חשוב עם זאת לטפל בעובש עם הופעתו, אפילו כשהעובדים טרם גילו תסמינים שניתן לייחס אותם לחשיפה ממושכת לעובש.

המאבק בעובש וטחב הוא מאבק משותף של כולנו

חובת הניקיון והתחזוקה של המקום היא אחת החשובות בעסק. יש לבצע אותה בתדירות ראויה, כאשר אנשי הניקיון, התחזוקה או השיפוצים צריכים להשתמש בציוד מגן ייעודי, בהתאם למשימה שהם מבצעים. מנגד על אנשי העסק להיות ערים לסיכויים להיווצרות עובש, לדווח על תנאי היגיינה בעייתיים ולהפנות את תשומת לבו של המעסיק לבעיות תחזוקה שהם נתקלים בהן.

 

אולי יעניין אותך גם:

גיליתם עובש בארון או עובש בארון קיר? כך תפטרו ממנו

תרסיס נגד עובש: כיצד הוא עובד? ובאילו מקרים הוא יעיל?

המרכז לעובש וטחב

המרכז לעובש וטחב מתמחה במתן מידע בתחום עובש וטחב, כל מה שרציתם לדעת על עובש וטחב. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

האם המעסיק חייב לטפל בעובש במקום העבודה?

האם יש עובש בצינורות שלך? כיצד לזהות ולמנוע סכנות בריאותיות פוטנציאליות

האם שמת לב לטעם או ריח חריגים במי הברז שלך? זה עשוי להיות סימן שעובש אורב בצינורות שלך. עובש בצינורות עלול להוות סיכונים בריאותיים חמורים אם אינו מטופל. במאמר זה, נחקור כיצד לזהות ולמנוע סכנות בריאותיות פוטנציאליות הקשורות לעובש בצינורות שלך.

לקריאת המאמר »

הסכנות הנסתרות: עובש וטחב בדירות והצורך בפינוי

למגורים בדירה יש את ההטבות שלו, אבל זה מגיע גם עם חלק ניכר מהאתגרים. אחד האתגרים המשמעותיים ביותר הוא התמודדות עם צמיחת עובש וטחב. עובש וטחב הם לא רק מכוערים, אלא שהם גם יכולים להוות סיכונים בריאותיים חמורים לדיירי הדירה.

לקריאת המאמר »

הסכנות הנסתרות של נזק יונים: איום על קירות, תקרות ובריאותך

יונים אולי נראות לא מזיקות, אבל נוכחותן עלולה לגרום לנזק משמעותי לקירות ולתקרות שלכם. ציפורים אלה בונות לעתים קרובות קנים בפינותיהם של מבנים, מה שמוביל לבעיות מבניות ולנזקים מכוערים. הלשלשת החומצית שלהם עלולה לשחית משטחים, ולהוביל להידרדרות ולצורך בתיקונים יקרים.

לקריאת המאמר »
053-3524887
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!